I dagarna kommer en artikel om åldersmärkning i spel ut i
biblioteksbladet, samt en artikel i tidningen allt om brädspel. Eftersom jag
jobbar med kultur och barn/ungdomar är det också viktigt att man både för och
låter barnen delta i kulturdebatten. En av de mest lyckade bokpratet rörde sig
kring böcker som vi fått klagomål på. Boken på bilden är ett exempel, men även
andra barnböcker. För ungdomarna är det filmutlåningen som ibland tas upp, men
framförallt debatten kring tv-spel och dataspel.
Jag önskar att vi i vår yrkesroll kunde vara mer uttrycksfulla
i debatten, utan att man för den sakens skull behöver ta ställning (även om bör
göra det också när det behövs). Vi är dock experter på böcker, kultur och om
man är en duktig bibliotekarie är man också expert på barn och ungdom.
Den kompetens som genereras är värdefull för pedagoger,
föräldrar och en möjlighet att föra barnens talan.
Detta har jag märkt ger positiva effekter kring
värdegrundsarbetet som jag hoppas kunna skriva om lite längre fram.
Överhuvudtaget är kulturverksamheten på folkbiblioteket en
underskattad resurs. Här i Vindeln har man tagit fast på intresset för våra
brädspelskvällar och gjort dem till en del av undervisningen på elevens val.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar