Lena Olin och Susanne Lövgren har gjort en liten, men
intressant, undersökning om pojkars läsvanor och lärarnas arbete med
skönlitteratur. Undersökningen kan man läsa här: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/38494/1/gupea_2077_38494_1.pdf
Det
är inte en helt okänd problematik. De flesta undersökningar pekar på att killar
läser mindre än tjejer i den åldern och de intervjuade lärarna trycker på att
man måste hitta litteratur som relaterar till pojkarnas intressen. En annan
intressant framgångsfaktor som det intervjuade lärarna tar upp är boksamtal och
diskussion kring litteratur i helklass.
När
det gäller att aktualisera läsningen så har jag skrivit om det en hel del här
på bloggen. I en rapport från skolverket (Vad händer med läsningen 2007 s. 116)
påpekar man också problematiken med läsning av skönlitteratur som inte matchar
deras intressen och egenskaper.
Bibliotekarien
har en helt unik möjlighet till både omvärldsbevakning samt en
ämnesövergripande helhetssyn som kan få en extra skjuts av vårt arbete med
kulturen. Omvärldsbevakningen i sig är väldigt värdefull för skolan, även det
kulturarrangemang som biblioteket ordnar får ett värde då det är viktigt att
man uppmuntrar till kravlös motivationshöjande läsning på fritiden utöver de
didaktiska metoder som lärarna använder. Detta är gemensamt för både tjejer och killar men jag kommer
att skriva lite om tv-spel och rollspel här i bloggen och fokusera lite extra
på killar på högstadiet. Detta beror delvis på att jag känner att jag lyckats
nå den speciella målgruppen.
På
vårt senaste arrangemang var det ungefär lika många tjejer som killar, men helt
klart fler män samt unga vuxna än på våra andra arrangemang. Trots att många
menar på motsatsen så upplever jag att pojkar och män vill läsa socialt.
Rollspel, brädspel och Science fiction bokklubbar är väldigt sociala
tillställningar där, enligt min erfarenhet, män är övervägande.
Just nu har vi i projektet jobbat med att:
Få in ungdomarna på biblioteket. Detta skriver jag lite om i
morgondagens inlägg.
Omvärldsbevakning
och relevant litteratur.
Skapa
ett biblioteksrum där kulturen och läsningen möts och får kontext.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar