Under projektets gång har lite nya twister på bokprat
utvecklas och jag ville dela med mig av ett exempel på bloggen. Detta exempel
tar sin utgång i det inverterade bokpratet, där bibliotekarien lyssnar och
bidrar med sin kunskap när läge ges. Det är också ett exempel på hur viktigt
det är att man skapar grunden för det litterära samtalet genom att öppna upp
för samtal.
Det ska nämnas att jag jobbat ganska mycket med ungdomarna
och att vi har en väldigt bra relation. I detta fall var bokpratet en timme
vilket är för långt i vanliga fall men fungerar bra med just den här klassen.
Inför detta bokprat så har jag fyllt en säck med böcker (på bilden en resväska) ,
faktiskt i flera olika genrer men eftersom vi jobbat mycket med skräck så har
det blivit lite övervikt på just denna genre. Det är dock ett stort
intresseområde för ungdomarna.
Tiden för förberedelse börjar vid det här laget bli ganska
minimal. Jag har letat åt de absolut tråkigaste böckerna på biblioteket. Bland
annat boken ”Hur du gör ditt eget papper”. När jag börjar bokpratet så låssas
jag att jag blandat ihop mina papper. Om det till exempel är för 7a så låssas
jag att jag trott att bokstaven är en siffra och att jag ska bokprata för
70-åringar. Det viktigaste är inte att vara rolig, utan att skapa en stämning
där man vågar vara öppen, även om faktiskt både barn och ungdomar tycker att
det är lite roligt. Att man försöker brukar generellt uppskattas.
Eftersom bibliotekarien i det här fallet uppenbarligen
behöver hjälp så inleds en dialog, ur säcken kan man plocka upp populära böcker
som de flesta känner till och på så sätt presentera dem för dem som inte läser,
där drar man nytta av den pedagogik som brukar associeras till Vygotskij.
Man ser till att fylla säcken med böcker som man kan tipsa
om i likande genre så att de som läser också får läsutveckling.
Det är viktigt att låta eleverna leda samtalet men man kan
gärna gå in på film och tv-spel när man tipsar om böckerna. Jag har turen att
jobba tillsammans med helt fantastiska pedagoger som själva tål att skojas med
lite. Jag tror att det finns många fördelar med att dra in läraren som
kulturkonsument in i samtalet. Vad gillar du för skräck? Vad har du sett på tv
nyligen?
Annars så utgår jag från Adian Chambers fyra bokfrågor men
ju mer jag jobbar och ju säkrare jag blir på mitt eget arbetssätt desto mer litar
jag på att eleverna kan föra samtalet.
Att få kritik från elever att man missar vissa böcker,
genrer eller teman bör tas på största allvar, även om de framförs skämtsamt.
Elevperspektivet innebär en möjlighet att ställa sig själv åt sidan som bibliotekarie,
en möjlighet som lärarna kanske inte alltid har.